• Efektywność energetyczna
    Jeśli chcesz oszczędzać energię musisz być efektywny energetycznie, czyli wykorzystywać jak najmniej energii do stworzenia produktu lub usługi. Jest to ważne dla wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw oraz bogacenia się społeczeństwa...
  • Ekologiczna marka produktu
    O wyborze produktu czy usługi decyduje często znajomość marki, która pozwala podkreślić ich jakość i wyróżnić na rynku. EKO FRIENDLY czyli przyjazny środowisku to dzisiaj marka, rozpoznawalna na całym świecie, także w Polsce...
  • Zielone
    zakupy
    Ekologia to nie tylko segregacja odpadów, robienie zakupów również może być eko. Dlatego ważne jest aby wszystkie niezbędne materiały w miejscu pracy były dokonywane zgodnie z zasadami zielonych zakupów...

audit-energetyczny-B1

szkolenia-sprofilowane-B1

indywidualne-doradztwo-B1

Ekocertyfikaty vol. 1

 

Certyfikaty są doskonałym sposobem na rozróżnianie poziomu usług oferowanych przez hotele, firmy turystyczne i destynacje, a także docenienia ich działań w zakresie turystyki zrównoważonej. Jednak popularność programów certyfikujących już obecnie jest bardzo szeroka. Są programy lokalne, regionalne, krajowe i międzynarodowe. Oczywiście nie wszystkie są gwarancją jakości i wysokich standardów. Których więc powinniśmy szukać?

 Historia wykorzystania ekoznakowania została zapoczątkowana w Europie Zachodniej, w latach siedemdziesiątych. Prekursorami byli Niemcy, którzy w roku 1978 wprowadzili na rynek symbol „Niebieskiego Anioła”. Dziesięć lat później, w Kanadzie, pojawił się znak „Environmental Choice Label Scheme”. W 1989 roku kraje Rady Nordyckiej wprowadziły na rynek „Białego Łabędzia”. W roku 1991 i 1992 zaczął funkcjonować austriacki i holenderski „Eko-znak”. Następnie systemy ekooznaczeń wprowadzono także 

w Indiach, Japonii, Nowej Zelandii, Singapurze, Korei Południowej oraz USA.

Ostatnie lata pokazują, że turyści w swym podróżowaniu stają się coraz bardziej refleksyjni, interesuje ich nie tylko gdzie, ale i jak podróżują, a także to, by ich pobyt był możliwie jak najmniej szkodliwy dla odwiedzanych rejonów i ich społeczności. Wszystko to ma związek ze stale rosnącą świadomością ekologiczną i popularyzacją zachowań pro-środowiskowych. W 2010 roku, realizująca autorski program „Zielony Pokój”, sieć Starwood Hotels & Resorts w sześciu swoich polskich hotelach przeprowadziła badania, które pokazały, że dla ponad połowy badanych postawa eco-friendly ma decydujące znaczenie przy wyborze hotelu.

Najważniejsze, dostępne w polsce eko-certyfikaty dla hoteli, biur podróży i destynacji wdrażających turystykę zrównoważoną to:

Polskie

 czysta turystyka

Certyfikat Czysta Turystyka

 PCE-logo-1

Polski Certyfikat Ekoturystyczny

Międzynarodowe

 ISO 14001

ISO 14001

 greenkey

Green Key

 Green-Globe-OK

Green Globe

 Ecolabel Margerytka-logo

Eco label

 ECEAT

ECEAT

 Travelife

Travelife

 der-blaue-engel

Blue Angel

 Nordic-Swan-ecolabel

Nordic Swan

 Blue-Flag logo

Blue Flag

 Quality Coast certyfikat logo

Quality Coast

Powyżej wymieniliśmy najważniejsze eko-certyfikaty, przyznawane branży turystycznej w Polosce. O ich znaczeniu, kosztach i kryteriach napiszemy w cyklu artykułów który rozpocznie się już w przyszłym tygodniu. Zapraszamy do odwiedzania portalu Zielione Światło!

logosyUE

Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego